Vår politik i Enköping

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik.

Skolan måste bli prioriterad och förbättra sin svenska rankning

• Mer resurser till skolan/förskolan för alla elever och barns bästa i Enköping
    • Idag är Enköping stort nog att skapa en bemanningspool för skolan som kan ge kontinuitet bland lärarna och trygghet för eleverna
  • De öppna förskolorna ska bli fler
    • Ett av verktygen för att arbeta mot utanförskap och ge möjlighet att tidigt skapa en bra kunskapsbas och tillhörighet är att få fler barn till de öppna förskolorna
    • Möjligheten som skapas av att Engelska skolan vill starta en skola i Enköping skall välkomnas. Detta kan skapa en ny möjlighet att förbättra studieresultaten inom kommunen.
  • Skolan bör samarbeta med föreningslivet och ungdomsidrotten med målet att aktivera ungdomar och på det sättet motverka arbeta mot utanförskap

Satsa på Enköping som levande centralort

• Liberalerna vill skapa ett familjevänligt centrum
    • Enköping måste ha en plan för att återskapa betydelsen av ett levande centrum. I detta måste även ingå att efter många år bebygga Stadshotellets tomt, och att utformningen av nya Paushuset skapar multipla möjligheter för handel, kontor och boende. Enköping behöver bostäder i centrum för att ge handeln ett underlag.
  • Alltid fri parkering i de två första timmarna i hela kommunen
    • Parkeringsavgift är ett sätt att begränsa biltrafik men även ett en konkurrensfördel för handelsområden utanför centrum som har fri parkering, detta missgynnar levande centrumhandel.
    • Dagsparkering bör ske på särskilda platser och boendeparkering på innergårdar eller parkeringshus.
  • 40 km hastighetsbegränsning inom hela centralorten
    • Idag har de flesta städer en fartbegränsning till 40 km för att ge gående en större möjlighet att röra sig. Örsundsbro har begränsning till 30 km i centrum, detta bör införas i samtliga kransorter.
  • Nedre Kungsgatan ska vara helt bilfri året om
    • Kungsgatan, mellan Tullgatan och Ågatan, bör vara bilfri och därigenom ge centrumbesökarna möjlighet att promenera genom centrum och därigenom skapa möjligheter för handeln
  • Bevara våra kulturbyggnader
    • Kulturhusen i kyrkbacken bör ägas och skötas av kommunen. Lokalerna bör därefter hyras ut till lämpliga verksamheter till marknadsmässiga hyror.
    • Joar Blå bör byggas till ett Föreningarnas hus med kontor, grupprum, café eller restaurang.
  • Möjliggör en utveckling för den lokala handeln
    • Genom att genomföra ovanstående förslag och kombinera detta med en partiövergripande plan för centrumhandeln kan Enköping skapa en bas för ett levande centrum.

Öka människors trivsel

• Fler fysiska mötesplatser centralt placerade i Enköping för våra Enköpingsbor från unga till årsrika
  • Utveckla naturbadet och hela området Bredsand
    • Bredsandsbadet måste ägas och underhållas kommunalt. Camping och servering kan hyras ut.
  • Bevara våra kultur och miljökänsliga områden i hela kommunen
    • Ekudden och Haga bör inte byggas ut strandnära och inte på en lägre nivå än 2 m över Mälarens nuvarande vattennivå
    • Lämpligt alternativ för nybebyggelse kan vara vid Enköpings hamn dvs öster om ån.
  • Skapa aktiviteter som kan ge Enköpingsbor möjlighet att mötas och även dra besökare till Enköping.
    • Aktiviteter kan omfatta alla åldersgrupper och flertalet aktivitetsområden områden. Exempel kan vara fotbollsturneringar för barn och ungdom, stadslopp, musikevent med mera
  • Liberalerna vill stärka det kommunala civilförsvaret
    • Enköping har en central roll i det svenska försvaret och detta bör stämma med kommunens målsättning.

Satsa på kommunens kransorter

• Våra kransorter ska likabehandlas med centralorten
    • Vi ser idag en tillväxt inom kommunen och Liberalerna anser att kommunen måste skapa en långsiktig plan för att kransorterna inte skall komma på sidan av utvecklingen
  • Vi ser Örsundsbro som en viktig del av Enköpings utveckling
    • Idag sker en snabb tillväxt av Örsundsbro och det tillkommer nya utvecklingsprojekt som exempelvis en ny skola och ett nytt bibliotek.
    • Riksväg 55 skall förbättras med ökad säkerhet som kommer att påverka Örsundsbro och Skolsta.

Utveckla Enköpings lasarett än mer för att optimera vården tillsammans med Akademiska sjukhuset.

• Fortsätta utveckla lasarettets profil som rutinkirurgiskt centrum och roll i länssjukvården
  • Säkra bibehållen nattöppen akut
  • Säkra tillgången till barnläkare på lasarettet
  • Vidareutveckla hemsjukvården eller vård i hemmet

Arbeta för gemenskap och motarbeta utsatthet

• Liberalerna vill införa sociala team för tidiga insatser i skolan gärna i samverkan med fritid/fältassistenter och föreningsliv
    • Dessa team bör även ha nära kontakt med Kvinnojouren för att försöka komma åt problemet med våld i nära relation.
    • Kvinnojouren och RIA behöver ett större stöd från kommunen. Kommunen kan avlöna anställningar som de kan nyttja.
  • Inga utsatta stadsdelar ska finnas i Enköping
  • Liberalerna vill ha fler fritidsklubbar drivna tillsammans med skola/fritid och föreningsliv.
    • Att integrera skolan med fritidsverksamheten ger en bra möjlighet att få bort utanförskap.
  • Liberalerna vill även göra en satsning på idrottsverksamheten och föreningslivet.
    • Både för att öka antalet deltagare såväl som att skapa system som gör att ingen skall förhindras att delta på grund av svag ekonomi.
  • Det ska finnas en fritidsgård i varje kransort inom kommunen
    • Det bör ses som en självklarhet att samtliga kransorter har tillgång till en egen fritidsgård. Föräldrar skall känna sig trygga och ha vetskap om vad deras barn gör.
  • Liberalerna vill prioritera att tillsätta en arbetsmarknadsnämnd i kommunen och skapa en förmåga till egen försörjning
    • Denna nämnd skulle ansvara för bland annat AME, Jobb-C, VUC, Komvux, försörjningsstöd och Integration. Varken SN eller UAN klarar detta idag.

Satsning på nära vård och kvalitetssjukvård

• Utveckla Enköpings lasarett och optimera vården tillsammans med Akademiska sjukhuset
    • De förslag som har framkommit via utredningen för nära vård bör optimeras. Här kan Enköpings lasarett bli en resurs för regionen.
  • Starta en distriktssköterskemottagning placerad i Grillby/Skolsta
    • Att öppna distriktsköterske/distriktsläkare mottagningar kan öka kommunhälsan och avlasta akutvården.
    • Enköping borde även skapa fler trygghetsboenden med trygghetsvärdar.

Håller du med?

Bli medlem i Liberalerna och stöd kampen för kunskap, integration och effektiva klimatlösningar. Vi är nyckeln till en ny regering som tar itu med Sveriges ödesfrågor. Vi är garanten till att en ny regering inte kantrar mot den extrema högerflanken. Du gör skillnad.

Läs mer om liberal politik

Varenda människa ska ha möjlighet att bestämma över sitt eget liv och jobba hårt för att uppfylla sina drömmar. Läs mer om vår politik för hela Sverige och Region Uppsala:

Vår politik på lätt svenska